sebab apa, entri aku nie just nk share ja beberapa hujah or bukti yg aku rasa aku patut nyatakan kat sini..bagi sesiapa yg satu group BEL (yakni kelas report writing)aku buat nie bukan nak burukkan beliau (lecturer), tapi just nk tunjuk ja bukti2 yg kami x plagiat..n aku juga x akan bias, group aku pun ada wat salah time presentation tue..orait, firstly aku nk bgtau apa salah kami..
1) x da kesinambungan antara objektif dgn findings (x tally)..
hujah kami= yup, kami akui nie kesilapan terbesar group kami..tapi tue x bermakna kami PLAGIAT..kami just buat findings berdasarkan data2 n dari soalan2 yg ada dlm questionnaire ja..

oraiiit nampak kan soklan tue..*harap2 nampak..ha tue bukti pertama yg kami x ciplak findings..kalau x cukup, nie ada lagi..

kalau dia kata findings2 nie kami ciplak, sebab jawapan yg kami bg sama..well take thie example..
"contoh2 vandalisme di sekolah..?
a)menconteng
b)merosakkan alatan bilik darjah
c)mengguris kereta cikgu akibat dendam kesumat
"types of vehicles that frequently involves in accident..?
a)car
b)bikes
c)bus
d)lorry
paham x apa yg aku cuba terangkan nie..lau x paham xpa, mai sini aku habaq..kalau la dia tuduh jawapan or finding2 kami nie sama mcm previous report, well dah soalan kami berdasarkan fakta..xkan nak etak jawapan sembarangan dlm questionnaire berbentuk objektif..so, slahkah lau jawapan2 findings dari fakta..?
contoh soalan questionnaire kami..,
"type of assessment that been plagiarized by students..?
a)thesis
b)lab report
c)course assignments
d)projects
x ker nie fakta..lagi satu lau x cukup..
"suitable punishment to the students who proven guilty of plagiarism..?"
a)expel from university
b)suspension from academic session
c)a fail grade to the students work
d)withdrwal of the degree certification
ok, boleh paham kan..lau saolan fakta memang la akan ada possibility sama..x kan nk ubah fakta yeop..? teman x gemor tipu2..
oraiiit..kalau x cukup lagi nie hah senarai 56/60 salinan questionnaire kami..

kalau x percaya yg kami distribute benda2 nie, kami ada saksi(part aku sorang jela)..*for my record arif,intan,awatif,syairani,azlan..aku buat sistem piramid..aku bagi kat depa nie 3 or 4 n harap2 depa bg kat frens2 depa la..lau depa bohong jgn salahkan aku..
niat aku kalau beliau masih x terima alasan kami, nak ja aku hempuk semua benda2 alah nie atas meja dia..*derr sapa x terasa dalam kalau kena tuduh depan2..we have put so much effort kot..
ok, kalau la dia kata tajuk nie tersangat la popular n ada possibility yg kami plagiat, derr kenapa beliau at first luluskan jugak tajuk nie..siap bagi cadangan lagi..nie bukti..

nie lagi satu bukti yg beliau sememangnya dah aware
pasal tajuk nie..beliau jugak yg suggest apa yg patut kami buat..

aku bukan nya apa, just sangat2 terkilan la..kami dah la di label "the worst group this semester"

and time kami (aku) nak present boleh lak beliau suruh stop n tuduh cmtue..
well, time aku taip benda nie, aku n ahli2 group aku yg lain dah selamat dgn jayanya mem'present' report kami kat depan dia..syukur alhamdulillah..
credit to zainatul fekehah, siti khatijah n nur asyikin..xpa,kita amik nie sbagai pengajaran..lau x kena ari tue, mungkin esok2 kena..sapa yg tahu kan..
credit jugak to semua rakan2 sekelas BEL this semester..
aku nak ingatkan sekali lagi, aku bukan nak salahkan beliau dalam entri nie..aku just nk tunjuk bukti..n moral of the story..pay attention to the details, jgn takut kalau ada bukti, n sabar n tekun berusaha n etc ( mampus la lau aku nak senarai semua)..
well, apa yg terjadi memang mematangkan aku ( aku rasa la ) haha..i've learned a lot in this BEL class..TQ
Tiada ulasan:
Catat Ulasan